söndag 18 augusti 2013

Fullmatad hojåkar lördag

Jag inledde lördagsåkningen med en liten shoppingrond till veteranmarknaden på Rembo flygfält, fördelen med att inte vara bilbunden är ju att man inte kan släpa med sig så mycket hem.
Stor Back SM helg i Arbogatrakten, Röforsloppet gick för 77:e gången och jag hade aldrig varit där, men nu blev det av. Dessutom körde brorsan  m.fl. uppvisningsåk på gamla hojar, och han hade dagens äldsta hoj: Albin-43 (t.o.m äldre än mig).
Tävlingsklasserna i backe för en tynande tillvaro, men gammelbilar och hojar verkar vara desto populärare. även crosscart körde, och fort dessutom.
Backen var slät och fin men inte alls så brant som jag trodde, men ruskigt snabb för dom motorstarka ekipagen.                                                                
                                                                                   Gamla hojar med inte fullt så gamla förare i depån.




Enklast att fota den lugna nerfarten.                                                                                                                                                                                                                                                                                    
 Under lördagen pågick ju också Mälaren Runt med fikastopp på motorstadion i Eskilstuna, och eftersom även det var nytt för mig letade jag mig dit. Jag har lite svårt att förstå vitsen med hela arrangemanget, men människan är ju ett flockdjur.
Många mc firmor visade upp sig, och det var väl premiär för det ännu en gång nystartade Indian märket, och det ser väl väldigt seriöst ut den här gången med Polaris som ägare.


Lägg märke till hur man försöker få den toppventilade motorn att se ut som en gammaldags sidspis.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      Den här hojen vill man inte välta, då har man ett halvt ton att brottas med: Boss Hoss med V8 motor, men det finns ju alltid folk med för mycket pengar och hävdelsebehov. (eller är det något annat som ska kompenseras)
Närmare 40 mil blev det på BMW tegelstenen, det kändes i rumpan.
   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar