tisdag 9 juni 2015

Åshagshöjden, backtävling i Torsby

Backtävlingar på vår nivå är den ultimata gubb/gum mc sporten.
Man får känna fartens tjusning, sprätta lite grus och allt är över på högst 60 sekunder, knappast någon ansträngande övning.
Vi kör regularitet (två åk med minsta tidsdifferens) med helst gamla maskiner, det är nog de tillfällen man får se mc-utvecklingen på nära håll. Det är en kulturgärning man håller på med i Värmland.

Vem kunde tro att en gammal JAP från 40-50 talet kunde vara så snabb.

Mitt resultat är inte mycket att skriva om, visserligen gick det inte så långsamt men tidsdiffen på tok för stor. Halva startfältet hade mindre än en sekund och vinnaren 0.00 sek!!

Kompisen Niklas på DNEPR -52 slog mig lätt, men i år körde jag i alla fall fortare än han.

(Obs. klicka på bilderna så blir dom större)

Niklas hoj är en dinosaur i mc-världen påstår speakern.









Min SOH är ju nybyggd men har den rätta stilen.
Mannen,Myten, Legenden: Arne Lind från Vikarbyn missar aldrig en backtävling. Här med sin backräser med äkta SRM motor (Svensk Räser Motor)
Bara för att se utvecklingen tror jag, fick denna nya Gräsbaneräser vara med.
Körd av norrmannen Arnt Förland Hagfors Jawa 500

Evigt unge Sven Erik Eriksson Borlänge kom med sin original LITO crosshoj från 1962 !
Björn Brogren från Borlänge har fina gamla cyklar, i år körde han på sin Jawa långbaneräser 1960



1 kommentar:

  1. Då är det lugnt från Niclas på fortkörarsnacket tills nästa år.

    SvaraRadera