måndag 12 oktober 2015

Mekanikens under.

Inget hojbygge, men ett bygge i alla fall.
Det började som ett skämt men blev ganska seriöst.
Jag klagade på att köra skottkärra i uppförsbacke på tomten och föreslog att jag skulle bygga om en barnfyrhjuling till motoriserad skottkärra.

Kompisen "Sätermannen" Ljung nappade på det och förärade mig en dylik 49 cc ATV.

Vad skulle jag göra, det var bara att sätta igång och bygga.
Efter flera ombyggnader återstår inte mycket av fyrhjulingen, men det har blivit Säters snabbaste skottkärra som nån sa.

Det här var originalet (lånad bild)







Tillverkningsgången:









Rejält ombyggd som ni ser, extra nerväxlad, bytt färdriktning, större drivhjul och pivåhjul för lättare styrning.



Motorn är väl rivig så den kanske byts ut mot en sävlig Briggs&Stratton på 2HK som jag rotade fram.


2 kommentarer:

  1. Nu kan man alltså hyra en pensionär med motordriven skottkärra.Vilken service.

    SvaraRadera
  2. Det går bra det och många arbetstimmar blir det.

    SvaraRadera